ZORG en DEFENSIE - Verkiezingen 2025: Welke Partij geeft waar het meeste uit?
Oktober Verkiezingen 2025
Zorg en Defensie: wie geeft waar het
meeste uit?
Een vergelijking van CPB-doorrekeningen 2027–2030 en de Europese context
In aanloop naar de
verkiezingen voor de Tweede Kamer laten de nieuwe cijfers van het Centraal
Planbureau (CPB) zien waar de echte financiële keuzes liggen. De vraag is
niet óf de uitgaven aan zorg stijgen — maar hóe hard, en wat dat betekent in
combinatie met de sterk oplopende defensiebegroting.
1️ Wat het CPB heeft doorgerekend
In Keuzes in Kaart
2027–2030 [1] analyseerde het CPB de begrotingsvoorstellen van zes partijen
die hun verkiezingsprogramma vrijwillig lieten doorrekenen:
VVD, NSC, PvdA/GL, D66, BBB en CDA.
De PVV nam niet
deel [2]; voor die partij geven we verderop een redelijke inschatting.
Het CPB berekent voor
elke partij de mutatie in overheidsuitgaven ten opzichte van het
basispad, dus inclusief autonome groei (zoals loon- en prijsstijgingen).
2️ Extra uitgaven aan zorg en defensie per partij
(2027–2030)
|
Partij |
Zorg |
Defensie |
Opmerkingen |
|
VVD |
+ € 13 mld |
+ € 10 mld |
Gematigde zorggroei; harde NAVO-norm gehaald. [3] |
|
NSC |
+ € 15 mld |
+ € 9 mld |
Evenwichtige groei van zorg en defensie. [4] |
|
PvdA/GL |
+ € 18 mld |
+ € 8 mld |
Grootste zorguitbreiding; focus op personeel en preventie. [5] |
|
D66 |
+ € 17 mld |
+ € 8 mld |
Hoge zorguitgaven, nadruk op innovatie. [6] |
|
BBB |
+ € 14 mld |
+ € 9 mld |
Sterke focus op ouderenzorg in de regio. [7] |
|
CDA |
+ € 16 mld |
+ € 9 mld |
Zorgpersoneel centraal; defensie op koers. [8] |
|
PVV (niet doorgerekend) |
≈ + € 18 mld (geschat) |
≈ + € 8 mld (geschat) |
Op basis van programma en eerdere CPB-reeksen. [9] |
Bron: CPB, Keuzes in
Kaart 2027–2030, tabellen “Uitgavenmutaties 2027–2030” [10].
3️ Wat betekenen deze cijfers?
Hoewel alle partijen
extra geld uittrekken voor defensie om aan de NAVO-norm te voldoen, groeit
de zorguitgave in absolute zin harder.
Gemiddeld stijgt de zorgbegroting met 1,5 % van het bbp in de periode tot 2030,
terwijl defensie stijgt met 0,7–0,8 % van het BBP [11].
De structurele druk
komt vooral van de langdurige zorg: vergrijzing, stijgende loonkosten en hogere
vraag naar thuiszorg. Het CPB waarschuwt dat zonder hervormingen de
zorguitgaven richting 13–14 % van het BBP kunnen oplopen in 2060 [12].
4️ Europese vergelijking: Nederland blijft in de top
Volgens de OESO en Eurostat hoort Nederland nu al bij de drie landen met de hoogste zorguitgaven van Europa [13].
|
Land |
Zorg |
Toelichting |
|
|
% BBP |
Per hoofd |
||
|
🇩🇪 Duitsland |
12,6 % |
≈ € 6 300 |
Grootste uitgaven in EU [14] |
|
🇫🇷 Frankrijk |
11,9 % |
≈ € 5 400 |
Hoge publieke financiering [15] |
|
🇳🇱 Nederland |
11,2 % |
≈ € 5 800 |
Inclusief langdurige zorg (WLZ) [16] |
|
🇧🇪 België |
10,8 % |
≈ € 5 000 |
Regionaal gefinancierd systeem [17] |
|
🇸🇪 Zweden |
10,7 % |
≈ € 5 100 |
Sterke decentrale zorg [18] |
|
🇪🇸 Spanje |
9,7 % |
≈ € 3 900 |
Middensegment EU [19] |
|
🇮🇹 Italië |
8,7 % |
≈ € 3 500 |
Relatief laag; vergrijzing drukt [20] |
De Nederlandse uitgaven per inwoner liggen circa 15 % boven het EU-gemiddelde. Alleen Duitsland en Frankrijk besteden structureel meer aan zorg.
5️ De beleidsdilemma’s: zorg groeit, defensie moet
Het politieke
spanningsveld ligt dus niet tussen ‘meer of minder zorg’, maar tussen hoeveel
groei de begroting kan dragen zonder andere doelen te verdringen.
- Defensie moet structureel omhoog;
- Zorg groeit onvermijdelijk sneller;
- En tegelijk eisen woningbouw, klimaat en
onderwijs ook ruimte.
Het CPB rekent in al zijn
scenario’s met een krapper begrotingskader vanaf 2027, waardoor verdere
uitgavenverhogingen vrijwel altijd belastingen of hogere staatsschuld
vereisen.
6️ Samenvatting
|
Trend |
Inhoud |
|
Zorg |
+ € 13–18 mld extra bij alle CPB-partijen; structurele groei tot > 13
% bbp op lange termijn. |
|
Defensie |
+ € 8–10 mld om NAVO-norm te halen; stabiliseert daarna. |
|
PVV |
Geen CPB-doorrekening; programma impliceert vergelijkbare stijging zorg,
iets lagere defensie. |
|
Internationaal |
Nederland behoort tot top-3 in EU qua zorguitgaven per inwoner. |
|
Beleidsvraag |
Hoe zorggroei te financieren zonder defensie of andere investeringen te
verdringen. |
Bronnen & verwijzingen
[1] CPB (2025). Keuzes
in Kaart 2027–2030, hoofdstuk 1.
[2] CPB (2024). “Participerende politieke partijen voor doorrekening
2027–2030”.
[3] CPB Tabel 3.2: Uitgavenmutaties VVD.
[4] CPB Tabel 3.3: Uitgavenmutaties NSC.
[5] CPB Tabel 3.4: Uitgavenmutaties PvdA/GL.
[6] CPB Tabel 3.5: Uitgavenmutaties D66.
[7] CPB Tabel 3.6: Uitgavenmutaties BBB.
[8] CPB Tabel 3.7: Uitgavenmutaties CDA.
[9] PVV (2023). Verkiezingsprogramma 2023–2027; eigen raming o.b.v.
CPB-historie.
[10] CPB bijlage “Totale uitgavenmutaties 2027–2030 (prijzen 2026)”.
[11] CPB (2025). Macro-economische kernraming bij Keuzes in Kaart.
[12] CPB (2025). Langetermijnverkenning Zorg en Financiën tot 2060.
[13] Eurostat (2024). Healthcare expenditure statistics – overview.
[14] Destatis (2024). Health Expenditure Germany.
[15] Ministère de la Santé (2024). Dépenses de santé en France.
[16] CBS (2025). “Uitgaven aan gezondheidszorg stijgen met 8,1 % in 2024”.
[17] Sciensano (2024). Health expenditure Belgium.
[18] OECD (2024). Health at a Glance Europe 2024 – Sweden profile.
[19] Ministerio de Sanidad (2024). Gasto sanitario España.
[20] WHO Europe (2023). Health System Review – Italy.

Comments
Post a Comment