ZORG en DEFENSIE - Verkiezingen 2025: Welke Partij geeft waar het meeste uit?


Oktober
Verkiezingen 2025
Zorg en Defensie: wie geeft waar het meeste uit?

Een vergelijking van CPB-doorrekeningen 2027–2030 en de Europese context

In aanloop naar de verkiezingen voor de Tweede Kamer laten de nieuwe cijfers van het Centraal Planbureau (CPB) zien waar de echte financiële keuzes liggen. De vraag is niet óf de uitgaven aan zorg stijgen — maar hóe hard, en wat dat betekent in combinatie met de sterk oplopende defensiebegroting.

 1️ Wat het CPB heeft doorgerekend

In Keuzes in Kaart 2027–2030 [1] analyseerde het CPB de begrotingsvoorstellen van zes partijen die hun verkiezingsprogramma vrijwillig lieten doorrekenen:
VVD, NSC, PvdA/GL, D66, BBB en CDA.

De PVV nam niet deel [2]; voor die partij geven we verderop een redelijke inschatting.

Het CPB berekent voor elke partij de mutatie in overheidsuitgaven ten opzichte van het basispad, dus inclusief autonome groei (zoals loon- en prijsstijgingen).


 2️ Extra uitgaven aan zorg en defensie per partij (2027–2030)

Partij

Zorg

Defensie

Opmerkingen

VVD

+ € 13 mld

+ € 10 mld

Gematigde zorggroei; harde NAVO-norm gehaald. [3]

NSC

+ € 15 mld

+ € 9 mld

Evenwichtige groei van zorg en defensie. [4]

PvdA/GL

+ € 18 mld

+ € 8 mld

Grootste zorguitbreiding; focus op personeel en preventie. [5]

D66

+ € 17 mld

+ € 8 mld

Hoge zorguitgaven, nadruk op innovatie. [6]

BBB

+ € 14 mld

+ € 9 mld

Sterke focus op ouderenzorg in de regio. [7]

CDA

+ € 16 mld

+ € 9 mld

Zorgpersoneel centraal; defensie op koers. [8]

PVV (niet doorgerekend)

≈ + € 18 mld (geschat)

≈ + € 8 mld (geschat)

Op basis van programma en eerdere CPB-reeksen. [9]

Bron: CPB, Keuzes in Kaart 2027–2030, tabellen “Uitgavenmutaties 2027–2030” [10].


3️ Wat betekenen deze cijfers?

Hoewel alle partijen extra geld uittrekken voor defensie om aan de NAVO-norm te voldoen, groeit de zorguitgave in absolute zin harder.
Gemiddeld stijgt de zorgbegroting met 1,5 % van het bbp in de periode tot 2030, terwijl defensie stijgt met 0,7–0,8 % van het BBP [11].

De structurele druk komt vooral van de langdurige zorg: vergrijzing, stijgende loonkosten en hogere vraag naar thuiszorg. Het CPB waarschuwt dat zonder hervormingen de zorguitgaven richting 13–14 % van het BBP kunnen oplopen in 2060 [12].


4️ Europese vergelijking: Nederland blijft in de top

Volgens de OESO en Eurostat hoort Nederland nu al bij de drie landen met de hoogste zorguitgaven van Europa [13]. 

Land

Zorg  

Toelichting

% BBP
2022–24

Per hoofd
PPS €, 2023)

🇩🇪 Duitsland

12,6 %

≈ € 6 300

Grootste uitgaven in EU [14]

🇫🇷 Frankrijk

11,9 %

≈ € 5 400

Hoge publieke financiering [15]

🇳🇱 Nederland

11,2 %

≈ € 5 800

Inclusief langdurige zorg (WLZ) [16]

🇧🇪 België

10,8 %

≈ € 5 000

Regionaal gefinancierd systeem [17]

🇸🇪 Zweden

10,7 %

≈ € 5 100

Sterke decentrale zorg [18]

🇪🇸 Spanje

9,7 %

≈ € 3 900

Middensegment EU [19]

🇮🇹 Italië

8,7 %

≈ € 3 500

Relatief laag; vergrijzing drukt [20]

De Nederlandse uitgaven per inwoner liggen circa 15 % boven het EU-gemiddelde. Alleen Duitsland en Frankrijk besteden structureel meer aan zorg.


5️ De beleidsdilemma’s: zorg groeit, defensie moet

Het politieke spanningsveld ligt dus niet tussen ‘meer of minder zorg’, maar tussen hoeveel groei de begroting kan dragen zonder andere doelen te verdringen.

  • Defensie moet structureel omhoog;
  • Zorg groeit onvermijdelijk sneller;
  • En tegelijk eisen woningbouw, klimaat en onderwijs ook ruimte.

Het CPB rekent in al zijn scenario’s met een krapper begrotingskader vanaf 2027, waardoor verdere uitgavenverhogingen vrijwel altijd belastingen of hogere staatsschuld vereisen.


6️ Samenvatting

Trend

Inhoud

Zorg

+ € 13–18 mld extra bij alle CPB-partijen; structurele groei tot > 13 % bbp op lange termijn.

Defensie

+ € 8–10 mld om NAVO-norm te halen; stabiliseert daarna.

PVV

Geen CPB-doorrekening; programma impliceert vergelijkbare stijging zorg, iets lagere defensie.

Internationaal

Nederland behoort tot top-3 in EU qua zorguitgaven per inwoner.

Beleidsvraag

Hoe zorggroei te financieren zonder defensie of andere investeringen te verdringen.


Bronnen & verwijzingen

[1] CPB (2025). Keuzes in Kaart 2027–2030, hoofdstuk 1.
[2] CPB (2024). “Participerende politieke partijen voor doorrekening 2027–2030”.
[3] CPB Tabel 3.2: Uitgavenmutaties VVD.
[4] CPB Tabel 3.3: Uitgavenmutaties NSC.
[5] CPB Tabel 3.4: Uitgavenmutaties PvdA/GL.
[6] CPB Tabel 3.5: Uitgavenmutaties D66.
[7] CPB Tabel 3.6: Uitgavenmutaties BBB.
[8] CPB Tabel 3.7: Uitgavenmutaties CDA.
[9] PVV (2023). Verkiezingsprogramma 2023–2027; eigen raming o.b.v. CPB-historie.
[10] CPB bijlage “Totale uitgavenmutaties 2027–2030 (prijzen 2026)”.
[11] CPB (2025). Macro-economische kernraming bij Keuzes in Kaart.
[12] CPB (2025). Langetermijnverkenning Zorg en Financiën tot 2060.
[13] Eurostat (2024). Healthcare expenditure statistics – overview.
[14] Destatis (2024). Health Expenditure Germany.
[15] Ministère de la Santé (2024). Dépenses de santé en France.
[16] CBS (2025). “Uitgaven aan gezondheidszorg stijgen met 8,1 % in 2024”.
[17] Sciensano (2024). Health expenditure Belgium.
[18] OECD (2024). Health at a Glance Europe 2024 – Sweden profile.
[19] Ministerio de Sanidad (2024). Gasto sanitario España.
[20] WHO Europe (2023). Health System Review – Italy.

 


Comments

Popular posts from this blog

Het is tijd voor een Noodplan Woningbouw en Sterke Leiders

Classifying EU Voter Groups: Core, Doubters, and Contrarians. Results by Country. Implications..

250.000 NOODPLAN WONINGEN - HEBBEN WE DE RUIMTE WEL?